A The Crowntól a Bridgertonig: áltörténelemmel etet a Netflix
2021. február 10. 18:59
Történelmet hamisít a Netflix: az új sorozatipar a jelen érzékenységeihez igazítja a múltat, miközben a célközönség történelmi tudása amúgy is kifejezetten szerény. Mivel nézők százmillióival rendelkezik, így az, hogy a Netflix mit tart történelemnek, fontos. Szemlénk a Spectator magazinból!
Nyitókép: Sarolta angol királyné, mecklenburg–strelitzi hercegnő a Bridgerton sorozatban
„Az első dolog, amit észrevesz az ember A Bridgerton családdal, a Netflix nagy, régenskori Angliában játszódó téli kasszasikerével kapcsolatban, az az, hogy milyen rossz: egy drága kliségyűjtemény, amely az amerikaiak brit arisztokrácia-értelmezésétől bűzlik. A párbeszédek pocsékok, a hölgyek fintorgása dühítő” – kezdi a brit konzervatív Spectatorben megjelent írását dohogva Zoe Strimpel, aki azonban a sorozat nézettségére utalva úgy fogalmaz, „a meghívás arra, hogy engedd el magad és élvezd, legyen bár a párbeszéd olyan, amilyen, nagyon erős. Eddig több, mint nyolcvanmillió háztartás fogadta el”.
Strimpel a Bridgertont tartja az eddigi legpofátlanabbnak azon történelmi drámák közül,
amelyek „a múltnak egy, a jelen érzékenységei által durván átírt víziójával házalnak”.
Leszögezi: „az embereket az álhírek aggasztják. Engem az áltörténelem.”
A szerző belátja, hogy a történelem a popkultúrában mindig a kortárs ízlésekkel és ideológiákkal összhangban csapódott le, de felhívja a figyelmet arra, hogy „lehet ezt ügyesen és finoman is csinálni”. Jó példaként említi a BBC Gentleman Jackjét, egyéb sorozatoknál, mint például a Hívják a bábát! vagy a Downton Abbey esetében pedig a jól induló sorozatok szerinte „elmennek a kor útján, amely szentimentális és ügyetlenül woke”.
A romlás útján szerinte a feminizmus indította el a filmipart: „Akárhova is néz az ember, a jelentős nőket igazságkövetelő szájhősökként mutatták be – akik szexik is”, így például a Dickinson főhőse, Emily Dickinson 19. századi amerikai költőnő, a filmben Taylor Swiftre twerkelt; a Hulu 2020-as, Nagy Katalin cárnőről szóló filmjében pedig „semmi érdeklődés nem volt bármi olyasmi iránt, ami akár csak távolról is tényszerűnek tűnhetne”.
A Bridgerton család mélyén Strimpel szerint egy „revizionista álom” húzódik meg, melyben
a színesbőrűeket az egykori angol társadalom felső rétegeibe emeli
az, hogy III. György angol király egy „feketébe” szeretett bele. E narratíva érdekében a sorozat azt hazudja, hogy Zsófia Sarolta királyné fekete volt – mindezt egy nevenincs történész azon állítására támaszkodva, hogy Sarolta felmenői között megtalálható a portugál királyi család egyik mór szeretője is.
Strimpel azonban figyelmeztet arra, hogy a portugál királyi családon keresztül egész Európába átszüremkedő mór vér „korántsem jelenti azt, hogy a királynő fekete lett volna”.
A Thatchert alakító Gillian Anderson a The Crown sorozatban
„A múltat egyre inkább olyanná masszírozzák, hogy passzoljon a jelen sokszínűségi fixációjához”, állapítja meg Strimpel. Erre
„egy módszer a szobordöntögetés, egy másik a tantervek »dekolonizációja«”.
Mindemellett azonban „a történelemtudást tudat alatt szokás felcsipegetni. A beidegződések arról, hogy hogyan voltak a dolgok korábban, idővel elkezdik formálni a kollektív tudást azzal kapcsolatban, ahogy a dolgok most vannak. A fikcióból faktum lesz. Mivel nézők százmillióival rendelkezik, így az, hogy a Netflix mit tart történelemnek, fontos.”
Strimpel szerint ennek már csak azért is van jelentősége, mert „a történelmi alaptudás végtére is nem túl erős”. A szerző idéz egy felmérést, amely szerint tíz Y generációba tartozó megkérdezettből egy úgy tudja, hogy Margaret Thatcher az első világháború idején volt brit miniszterelnök, tízből öten pedig úgy hiszik, hogy akkor Winston Churchill volt hatalmon.
A világszerte népszerű,
A korona című sorozat Strimpel szerint „az ékkő a Netflix történelemhamisításán”,
mert „ott tér el a múlttól, ahol az az alkotóknak kényelmes” – így például Thatcher azon döntését, hogy a Falkland-szigetek miatt háborút indított Argentínával szemben, Mark fia afrikai eltűnésére adott érzelmi reakcióként mutatja be, miközben a történelemtudomány erről egészen mást mond.
„Amikor Oliver Dowden kulturális miniszter megkérte a Netflixet, hogy tegyen a film mellé egy figyelmeztetést arról, hogy A korona csak alapul veszi a valós történeteket, a cég nemet mondott. A nézőket ehelyett Diana bulimiájának zavaró jeleneteire figyelmeztették. Annak pedig, hogy a kamutörténelem teret nyer a képernyőinken, minket kellene zavarnia” – konstatálja zárásul Strimpel.
Pedig az alapok még akár működhetnének is. A hetedik évad ugyanis tartalmaz mindent, amire igény lehet, űrharcoktól a csavaros bosszúig, de ez már nem teljesen az a Black Mirror, ami volt.
Hajdú Márton szerint az egyházak jelenleg politikai szolgálatot látnak el.
p
2
20
67
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 102 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kukasmacska
2021. február 20. 22:21
Kéne egy előzmény sorozat is, amiben a bátor afrikai felfedezők felderítik a távoli, egzotikus, de vad népek által lakott Európát és elviszik oda a civilizációt.
Ha már belekezdtek, vigyék is végig -következő páciensek: II. Erzsébet, Nagy Katalin, Sissy, Jeanne d Arc, Kleopátra, Sára (ja, őt mégsem).....
A művészet egyéb ágai se legyenek kivételek: fessék át Vénuszt, Mona Lisát, Pallas Athene-t, a hermelines és a lilaruhás hölgyet, a Szabadság szobrot....hú mennyi teendő!
A végére nem marad majd más, mint egy rakás - a saját képetekre formált - töketlen megcsonkított torzó.
Mekkora baromság. A Bridgeton-t nem nekem találtak ki, de a lényege pont, hogy egy amerikai, felületes clichék kollekciója legyen a brit arisztokráciáról. A producer Shonda Rhymes pedig híres az abszolút bugyuta de kikapcsoló sorozatok készitéséért (Greys Anatomy, etc). Nem próbál történelmet hamisítani, mert annyira egyértelműen csak játszik a kosztüm dráma műfajával.
The Crown más dolog. Itt tényleg felmerül hogy mennyire autentikus az egész. De mondjuk a Crown eseteben nagyjából képben is vannak.